25. srpnja 2009.
Pletenje probnog uzorka

Pri kupovini svake vune ili konca, jedva čekam nanizati očice na igle i započeti s pletenjem, čak i ako nemam točnu ideju za koji uzorak ću se na kraju odlučiti. Izbor motiva je ponekad jednako zabavan dio procesa stvaranja, kao i kupovina ili kasnije pletenje. Idealno rješenje bi bilo kupovati niti unaprijed znajući što želimo raditi, ali ponekad je jednostavno nemoguće odoljeti klupku koje nas je oduševilo bojom, mekoćom ili, zašto ne priznati, povoljnom cijenom. Kronični "stasheri" (oni koji stvaraju zalihe materijala veće od stvarnih potreba) ili kako se vole nazivati "yarnoholičari" (ovisnici o klupcima) vrlo vjerojatno će upravo kupljenu vunu uredno odložiti sa svom ostalom, manje ovisni o kupovini prediva najvjerojatnije će odmah u potragu za pravim modelom po arhivi časopisa ili u današnje vrijeme po internet stranicama. Kada se konačno odabere model koji nam se dopada toliko da ga poželimo isplesti, prvi korak u pletenju je pletenje probnog uzorka, aktivnost koja nije svima jednako draga, neki ju vide potpuno beskorisnom i dosadnom, čistim gubitkom vremena, a po mom mišlljenju apsolutno nezaobilazana, pogotovo ako imate namjeru krojiti pletivo.

Na većini modela po časopisima naći ćete kojim predivom je model napravljen i koliko je materijala utrošeno za pojedinu veličinu. Odmah nakon tih podataka naći ćete i naveden broj očica s brojem redova, koji pleteni točno određenim brojem igala, daju veličinu 10 x 10 cm. Čak i ako uspijete nabaviti vunu kojom je model iz časopisa napravljen, svejedno je potrebna izrada probnog uzorka. Ne pletemo svi jednako čvrsto, tako da jednaki broj očica i redova može ispasti veći ili manji, ovisno o tome koliko čvrsto pletete. U slučaju da model želite plesti drugačijom vunom od one preporučene (što je najčešći slučaj), probni uzorak postaje još potrebniji jer se više ne možete osloniti na podatke probnog uzorka navedenog u časopisu.
Vrlo korisna informacija, na koju svakako morate obratiti pažnju, ako se ne želite pri kraju naći s nedovoljnom količinom prediva da biste završili model, je metraža za klupko prediva s kojim je model napravljen. Vrlo jednostavno ćete izračunati koliko vune morate kupiti za izradu modela u svojoj veličini (pod uvjetom da radite istim brojem igala!) ako izračunate koliko su metara prediva utrošili i onda taj broj podijelite brojem metara u svome klupku. Npr. model u časopisu je napravljen od 1250 metara (10 štrenica od 50 gr i 125 metara), a vuna s kojom želite raditi ima samo 110 metara u 50 grama - znači morate kupiti 12 štrenica vune za uspješno privođenje kraju vašega pletiva bez traženja ima li još te vune u nekoj od trgovina i rizika da više ne nađete istu seriju bojanja.

Pletenje probnog uzorka nije samo osnova za brojanje očica i redova, po kojoj ćete izraditi kroj i planirati oduzimanja i dodavanja. Dok pletete probni uzorak imate se priliku i upoznati sa odabranim uzorkom, provjeriti točnost sheme ili opisa i vidjeti koliko uopće taj uzorak odgovara vašoj vuni. Neki uzorci jednostavno ne dolaze do izražaja na svakom predivu. Ponekad uzorak koji vas je oduševio na vuni, rađen pamučnim ili viskoznim koncem jednostavno ne izgleda kako treba, a jednako tako može djelovati i promjena boje. Ono što vas je oduševilo na svijetloplavom modelu ne mora jednako lijepo izgledati u ljubičastoj varijanti. Daleko je jednostavnije promijeniti mišljenje u vezi neke mustre dok pletete probni uzorak, nego tokom pletenja izabranog modela, kada ste već opleli jedan komad, možda već i potrošili cijelu štrenicu vune.

Na svakoj štrenici prediva naveden je i preporučeni broj igala obzirom na debljinu niti. Pletenje probnog uzorka daje vam uvid koliko je taj broj igala pogodan za vaš način pletenja i kakva je čvrstoća pletiva, te shodno tome možete i promijeniti broj igala, na veći ili manji broj prema potrebi. Ujedno, daleko vještije od mene navode da pletenjem probnog uzorka dajemo rukama mogućnost da se upoznaju s pletenim uzorkom, tek nakon 10-tak centimetara opletenih redova dobit ćemo stvarni izgled pletiva. Zato je preporuka instruktora pletenja da probni uzorak nikada ne bude maleni, okvirno pravilo je da za tanju vunu treba veći broj očica, dok za deblje niti broj očica može biti manji:
       
        broj igala            veličina uzorka

        2,25 - 3,25            36 o x 48 r
        3,25 - 3,75            32 o x 44 r
        3,75 - 4,5              28 o x 40 r
        4,50 - 5,50            24 o x 36 r
        5,50 - 8                  20 o x 32 r

Nakon pletenja probnog uzorka isti je potrebno oprati i blokirati. Ne samo da ćete tako vidjeti mijenja li se veličina nakon pranja, već i pušta li neko od prediva boju ako radite u kombinaciji više boja i različitih prediva.

Nastojala sam pokazati zašto je pletenje probnog uzorka neophodno, pogotovo ako imate namjeru plesti model koji prati liniju tijela, ali nekima će to idalje ostati dosadna aktivnost koju će možda i napraviti, ali preko volje. Jedna, po mom mišljenju vrlo dobra ideja, je raditi probne uzorke dok na iglama još imate nešto što treba dovršiti. Na taj način imat ćete dodatnu motivaciju što prije dovršiti rad da biste počeli s novim projektom i nećete doživljavati pletenje probnog uzorka kao aktivnost koja stoji između vas i prave zabave pletenja novog modela.

Ovaj tjedan potražila sam u svojoj arhivi časopisa što bih mogla napraviti od 250 grama konca koji mi je ostao nakon jedne ljetnje veste prije mnogo godina. Toliko davno je bio kupljen da je Unitas stavljao znak univerzijade na svoja pakiranja! Mislim da bih taman mogla oplesti jednu ljetnu majicu uskih naramenica, čiji uzorak mi se ne čini pretjerano zahtjevnim ... od vrućine sam toliko usporena da mi je intelektualni napor i brojati očice.
Još jedan probni uzorak koji sam napravila na žalost me ostavio razočaranom. Kada sam neki dan ugledala ovaj plavi konac u štrenicama od 200 gr odmah sam u mislima imala suknju na slici na kojoj se upravo nalaze svi ti tonovi plave boje. Kupila sam dvije štrenice koje bi trebale biti više nego dovoljne za jednu ljetnu majicu i iste te večeri muž se prisjećao djetinjstva kada je raširenih ruku morao držati vunu koju je njegova mama namotavala (nekada su se skoro sve vune morale namotavati prije pletenja, sjećam se da sam i ja nerado tako stajala pred svojm mamom). Dok sam tako namotavala konac već mi je bilo jasno da opleten nikako neće izgledati kako sam ga ja zamišljala. Nikada me nisu posebno oduševljavale šatirane niti, tako da uopće nisam zadovoljna ovim koncem, ali svejedno ću napraviti jednu ljetnu majicu koja, na žalost, neće biti nošena uz suknju koju sam imala u mislima kada sam ga kupovala, već uz tamnoplave hlače.

 

Za one kojima je priča o pletenju probnog uzorka koristila, više o tome, od daleko iskusnijih dizajnera i instruktora nego sam ja, mogu pronaći na engleskom jeziku  na stranicama Knitty i TECHknitting.
 

 
napisala Roman Tales, 09:56 ¤ Permalink ¤


0 Comments:


Objavi komentar

~ back home
eXTReMe Tracker