30. prosinca 2012.
Vermeer, Cipar i Sv.Suzana

Mislila sam da će mi posljednja izložba ove godine biti ona od prije mjesec dana u Genovi, posvećena Miròu, no u zadnji trenutak na listu posjećenih dodala sam još dvije. Kada me stvarnost pritisne do mjere da mi oduzima normalni udah zraka i oko sebe počinjem uočavati samo ono ružno, nervirajuće i k tome sve ono što nikako ne mogu promijeniti jer ne ovisi o meni; kada radi poreza, skorih izbora, birokracije koja mi se čini rastućom iz dana u dan, postajem svjesna da se ništa ne mijenja, niti će se išta promijeniti u ovoj državi, samo će nas ova politička kasta privilegiranih idalje sisati poput vampira, totalno slijepa za svakodnevnicu i stvarnost koja se živi; kada mi dođe da urlam radi smeća na rimskim ulicama, prljavštine, prepunih autobusa javnog prijevoza u kojima nitko ne plaća kartu; kada pomislim da je Italija najgore moguće mjesto za život na ovoj kugli zemaljskoj, tada je jedini lijek  glumiti turistkinju i zamisliti da sam samo nakratko ovdje ... samo još ovaj spomenik, samo još ovaj muzej ...

Jučer popodne, spustila sam se Ulicom XX settembre do Quirinala gdje je još uvijek otvorena i još uvijek vrlo posjećena izložba Vermeeru i tzv. zlatnom stoljeću holandske umjetnosti. Otčekala sam vani na vjetru, red nekih 40 minuta i onda u toplini muzeja nakratko zaboravila sivilo stvarnosti, prenesena u Nizozemsku 17. stoljeća i sjećanja na istu od prije par godina. Stoljeće kada je Nizozemska obranila svoju nezavisnost i počela ekonomski jačati kao posljedica pomorskih otkrića, koloniziranja novih krajeva i pomorske trgovine, ujedno je i stoljeće u kojem cvate umjetnost. Novi sloj bogatih trgovaca, bankara i pomoraca ima mogućnost platiti umjetnike i naručivati slike kojima ukrašavaju svoje domove. Nešto što je prije bilo dostupno samo plemenitašima i crkvi. Pored vlastitih obiteljskih portreta koji su bili poput vrlo skupih obiteljskih fotografija toga doba, slike tog perioda daju i uvid u svakodnevi život dobrostojećih Nizozemaca 17. st.
Vermeerovo ime je posve sigurno najzaslužnije za veliku posjećenost ove izložbe koja je uspjela s raznih strana sakupiti 7 njegovih djela. Nekima se može učiniti malenim taj broj, ali od 8 svjetskih izložbi samo su 3 uspjele izložiti više od 4 njegova djela. Kako je Vermeer umro vrlo mlad, sa svega 43 godine, k tome je bio vrlo posvećen svakoj slici, s dugotrajnim procesom izrade, posljedično njegov kompletan opus sačinjava svega 45 slika. Ostali autori, porijeklom iz Delfta, Leidena, Haarlema i Amsterdama, meni su uglavnom bili nepoznati, osim Fabritiusa, Rembrandtovog učenika, koji je jako volio slikati svoje autoportrete, pa je i ovdje bio jedan izložen. Na stranicama Scuderia moguće je pogledati sve izložene radove i podatke o autorima.

Nakon Vermeera otišla sam pogledati i izložbu posvećenu Cipru, Afroditinom otoku. U malom prostoru od svega dvije sale, izloženi su predmeti iz ciparskih arheoloških muzeja, solidno praćeni pisanim didaskalijama koji su i većim laicima od mene bile dovoljno razumljive i detaljne, da ne kažem edukativne.

Vani je već bio mrak kada smo izašli iz Quirinala. Laganom šetnjom krenuli smo prema stanici. Iz metodističke crkve dopirali su zvukovi bečkih valcera s posljednje probe prije koncerta koji je trebao započeti za dva sata. U Rimu ima toliko crkvi da valjda ni Papa nije sve obišao. Tako sam i ja po prvi put jučer, ušla u crkvu Sv.Suzane, koja je data na korištenje ženskom cistercenskom redu u 17. st. Prvotna crkva iz 5. st. na temeljima koje je Sv. Suzana sagrađena, nalazila se u neposrednoj blizini Dioklecijanovih termi, a i mučeništvo Suzane je vezano uz Dioklecijana, koji ju je htio za snahu svom posvojenom sinu Galeriu Massimianu. Suzana, rodom iz Dalmacije, prihvatila je kršćanstvo i zavjetovala djevičanstvo, a kada je Dioklecijan doznao motive njenog odbijanja braka i odbijanja štovanja Jupitera dao joj je odrubiti glavu. Crkva, u današnje informatičko doba, ima čak dvije internet stranice, jedna je na talijanskom, a jedna na engleskom, obzirom da je ta crkva dom američkih katolika u Rimu.

 
napisala Roman Tales, 06:36 ¤ Permalink ¤


0 Comments:


Objavi komentar

~ back home
eXTReMe Tracker